پودر کاکائو چگونه درست میشود

فروش انواع قهوه در خریدهام https://kharidham.ir کاکایو شیرین

مقدمه

بعد از چیدن میوه این درخت آن را جایی نگه داری می‌کنند و بعد از پوسیده شدن میوه‌ها، دانه‌های آن را جدا کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. پودر کاکائو از فشرده شدن دانه‌های داخل میوه درخت تیره پنیرکیان به دست می‌آید.

این درخت در اکثر مناطق جهان کشت و از میوه آن استفاده می‌شود اما عمده‌ترین تولید کنندگان این محصول ساحل عاج، غنا و نیجریه هستند. دانه‌های درخت تئوبروما طی فرآیندی به پودر کاکائویی که در بازار در دسترس افراد است، تبدیل می‌شوند

کاکائو در حدود دو هزار سال قبل در آمریکای مرکزی به شکل های مختلف نوشیدنی، غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت و در فرهنگ جهانی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. دانه های کاکائو از میوه های درخت همیشه سبزی به نام تئو بروما کاکائو به دست می‌آید. ارتفاع این درخت بین 4 تا 8 متر می‌باشد و برگ هایی ساده با گل هایی به رنگ های قرمز دارد که گل ها روی تنه درخت روییده و همان جا حاصل می‌دهد

مرحله مهم در ساخت پودر کاکائو جدا کردن روغن از خمیر کاکائو است.

به کمک دستگاه های مخصوص چربی موجود در خمیر را جدا می‌کنند، که یک چربی گیاهی است و اصطلاحا به آن کره کاکائو گفته می‌شود، و آنچه که پس از
استخراج روغن باقی می‌ماند را کیک کاکائو می‌نامند.
کره کاکائو به جز اینکه برای سلامتی بسیار مفید است، در ساخت لوازم آرایش و در حیطه‌ی پزشکی نیز کاربرد دارد.

با خریدهام همراه باشید

کاکائو از چه چیزی درست می شود

کاکائو نتیجه خوشمزه دانه های کاکائو تخمیر شده و برشته شده است که در اصل دانه های درخت کاکائو هستند. این دانه ها بومی آمریکایی ها هستند و حتی زمانی به عنوان ارز استفاده می شدند. امروزه 70 درصد کاکائو تولیدی در جهان در غرب آفریقا کشت می شود. ساحل عاج، غنا، نیجریه و کامرون. ساحل عاج و غنا دو تولیدکننده بزرگ کاکائو هستند: آنها با هم بیش از نیمی از کاکائو جهان را کشت می کنند. پس از این دو کشور دیگر کشورهای تولیدکننده کاکائو مانند اندونزی، نیجریه، کامرون، برزیل و اکوادور قرار دارند. بعد از کشت و برای تبدیل شدن به شکلات دانه های کاکائو به نقاط مختلف ارسال می شود

کاکائو چیست

درخت کاکائو از تیره پنیرکیان است که دارای برگ‌های ساده و متقابل است و گل‌های منظم، قرمز و کوچکی در تمام فصول می‌باشد. میوه آن بسته، زردرنگ و به‌اندازه خیار و حاوی 25 تا 45 دانه است. میوه‌های این درخت را پس از چیدن جمع‌آوری می‌کنند تا بپوسد و سپس از آن دانه‌ها را جمع‌آوری کرده و به مصرف می‌رسانند. اغلب از میوه این درخت پودر کاکائو تهیه می‌کنند. امروزه بیشتر درخت‌های کاکائو در نواحی استوایی قاره آفریقا بخصوص ساحل طلا و نیز در بخشی از آمریکای جنوبی به‌خصوص در برزیل کشت می‌شود. در سراسر جهان از شکلات، پودر کاکائو و دیگر فرآورده‌های به‌دست‌آمده از دانه‌های درخت کاکائو استفاده می‌کنند. در این میان کشور بلژیک بیشترین میزان مصرف کاکائو را دارد. طبق تحقیقات انجام شده مصرف سرانه کاکائو در این کشور 5/5 کیلوگرم است و این یعنی 10 برابر میزان مصرف کاکائو در کل دنیا

موارد استفاده از پودر شکلات

از پودر شکلات می‌توانید برای تهیه شیر کاکائو استفاده کنید. به این ترتیب که پودر شکلات را با شیر روی حرارت قرار دهید تا زمانی که در شیر حل شود. سپس، شیرکاکائو را داغ سرو کنید. برای تهیه شیر کاکائوی سرد مقداری پودر شکلات را داخل مقدار کمی شیر حل کرده و بعد از این که شکلات کاملا داخل شیر حل شد، باقی شیر را اضافه کنید.
با پودر شکلات می‌توانید هات چاکلت هم درست کنید. برای داشتن هات چاکلت باید به مقدار دلخواه پودر شکلات را داخل آب جوش حل کنید تا نوشیدنی شکلاتی داغ شما آماده شود. البته اگر وگان هستید یا به لاکتوز حساسیت دارید، طرز تهیه شکلات داغ وگان را پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه آن به جای شیر لبنی از شیر گیاهی استفاده می‌شود.
از پودر شکلات می‌توانید برای تهیه انواع دسرهای شکلاتی و همینطور تزئین دسرهایی مثل: دسر پاناکوتا شکلاتی، کوکی شکلاتی بدون فر و کیک کاراملی شکلاتی هم استفاده کنید.

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان میباشد

در حالی که جهان مشغول تبلیغ پتانسیل آنتی اکسیدانی است.

و در واقع، کاکائو دارای غلظت آنتی اکسیدانی بسیار بالاتری است تخمین زده می‌شود ۴۰ برابر بیشتر از آن چیزی که زغال اخته است.
پودر کاکائو خام که حاوی حجمی باورنکردنی از آنتی اکسیدان ها است، می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد خطرناک در بدن شما کمک کند. این می تواند خطر ابتلا به شرایط تهدید کننده زندگی را کاهش دهدمانند سرطان و بیماری قلبی، و کاکائو می تواند به پاک کردن آکنه و حمایت از سیستم ایمنی بهینه کمک کنه.کاکائو یک ماده سالم است.پودر کاکائو که سرشار از منیزیم است، می تواند به تسهیل طیف گسترده ای از واکنش های شیمیایی مهم در کل بدن شما کمک کنه. کاکائو میتونه یک مکمل غذایی تغییر دهنده زندگی شما باشد

مراحل آماده سازی پودر کاکائو

به منظور تهیه پودر کاکائو ابتدا دانه کاکائو را تفت می دهند تا پوست آن را بتوانند جدا کنند. بذرهای خارج شده از میوه کاکائو را روی سطحی داغ میگذارند تا با کمک حرارت مغز داخلی آن جدا گردد، بعد از این مرحله دانه های با پوست را روی الک میریزند تا پوست آن از محتویات داخل جدا شود. حالا دانه خالص جهت تهیه پودر کاکائو در دست است. این دانه ها را کاملا آسیاب میکنند تا خمیری شوند.

در گام بعدی آماده سازی پودر کاکائو نوبت به جداسازی روغن از خمیر می رسد. با کمک دستگاه هایی مخصوص چربی داخل کاکائو را استخراج میکنند، این یک چربی گیاهی است که اصطلاحا به آن کره کاکائو گفته می شود و آنچه باقی می ماند را کیک کاکائو می نامند. کره کاکائو با بوی شکلاتی که دارد غیر از مفید بودن برای سلامت بدن، در ساخت لوازم آرایشی و در حیطه پزشکی نیز کاربرد دارد و استفاده می شود.

فروش انواع قهوه در خریدهام https://kharidham.ir

فروش انواع قهوه در خریدهام
https://kharidham.ir
خوشمزه پودر

ادامه مراحل تهیه پودر کاکائو

هنوز مراحل آماده سازی پودر کاکائو به پایان نرسیده است. برای آنکه خاصیت اسیدی این ماده خوش طعم را از بین ببرند و عطر و رنگ آن را بهبود بخشند، با روش قلیایی کردن میزان اسیدیته را خنثی میکنند. محصول این فرآیند را پودر کاکائوی آلکالایز می گويند که عطر و رنگ آن به مقدار قلیایی شدنش مرتبط است.

وقتی چربی ها جدا شوند، کیک کاکائو حاصل می آید، این کیک کاکائویی از بین غلتک ها عبور داده می شود و ریز می شود. با عبور از آسیاب های چکشی نیز کاملا پودری خواهد شد. در نهایت این پودر را وارد لوله های خنک کننده میکنند و با جریان هوا آنرا عبور می دهند. پس از جدا شدن هوا پودر کاکائو را استخراج و به روش استاندارد که هیچ رطوبتی داخل نشود و اصطلاحا گلوله گلوله نشود، بسته بندی می کنند

طرز تهیه پودر کاکائو 

ابتدا پودر کاکائو و کره را در ظرفی بریزید و با همزن به‌خوبی مخلوط کنید؛ به‌طوری که خمیر یکنواختی به‌دست بیاید.
یک پیمانه آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و آن را روی شعله بگذارید تا بجوشد. سپس، ظرف حاوی شکلات و کره را بالای ظرف آب در حال جوش قرار دهید. بعد حرارت را کم کنید تا آب بجوشد.
همزمان که آب در حال جوشیدن است و حرارت به‌صورت غیر مستقیم به ترکیب کره و پودر کاکائو می‌رسد، ترکیبتان را مرتب هم بزنید. سپس، شیر و شکر را به آن اضافه کنید و مواد را مرتب هم بزنید تا مایه صاف و کاملا یکدستی به‌دست آید.
در این مرحله، می‌توانید (در صورت تمایل) مقداری نمک به آن اضافه کنید یا اگر حس می‌کنید شیرینی مایه شکلات کم است، کمی پودر قند به آن بیفزایید. پس از آن‌که مایه شکلات به‌اندازه کافی یک‌دست و رقیق شد، مواد را از روی حرارت بردارید.
بلافاصله مایه شکلات را با استفاده از یک قیف، داخل قالب مورد نظرتان بریزید. سپس، قالب را داخل یخچال قرار دهید تا شکلات‌ها سفت شوند. پس از آن‌که شکلات‌ها به‌خوبی بسته شدند، آن‌ها را از قالب درآورید و با مزه بی‌نظیر آن، طعم تمامی شکلات‌های خوشمزه دنیا را زیر زبانتان حس کنید.

محتوای چربی پودر کاکائو بسیار مهم میباشد

پودر کاکائو از دانه های کاکائو تخمیر شده و برشته شده تهیه می شود و برای استخراج کره کاکائو و تهیه تخته های شکلات، چیپس و آب نبات و همینطور در سایر محصولات از جمله لوازم آرایشی استفاده می شود. مواد جامد خشکی که بعد از بیرون ریختن کره کاکائو باقی می ‌مانند، ریز آسیاب شده و به صورت پودر کاکائو، کاکائو پخته یا کاکائوی شیرین نشده بسته‌ بندی می ‌شوند.

با این که فرآیند تولید پودر کاکائو به طور طبیعی بیشترِ چربی آن را از بین می برد، مقداری از آن باقی می ماند؛ البته درصد آن از 10٪ تا 26٪ متغیر است و هر چه کم‌تر باشد، هر چیزی که با آن درست می‌ کنید خوشمزه‌تر خواهد بود. پودر کاکائو پرچرب هم طعم شکلاتی قوی تری دارد

اثرات ضد افسردگی کاکائو

مصرف کاکائو باعث ترشح هورمون های شادی آور و بالابردن روحیه شما می شود. کاکائو دارای فنیل اتیل آمین است؛ این ماده جز مواد ضد افسردگی طبیعی برای مغز است به همین خاطر است .که مصرفی یک شکلات در روز بسیار مفید می باشد. ولی ما باید توجه داشته باشیم که این محصول را غیر ارگانیک مصرف نکنیم چون مواد مضر به آن اضافه شده و ممکن است. بیش از فواید ضررهایی برای ما داشته باشد

کاربردهای پودر کاکائو

Cocoa solids با توجه به خواص و مزایای فراوانی که دارد در بسیاری از صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در تولید شکلات و سایر محصولات شیرینی پزی مانند بیسکویت، کیک و کلوچه استفاده می‌گردد.

همچنین، Cocoa solids در تهیه نوشیدنی‌های خاصی مانند موکا، لاته و کاپوچینو نیز کاربرد دارد. این محصول همچنین در تهیه محصولات دیگری مانند بستنی، شیرینی‌های خنک، سس‌های شکلاتی، روغن کاکائو و حتی نوشیدنی‌های الکلی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر کاربردهای غذایی، Cocoa solids به عنوان ماده‌ای طبیعی برای تولید کرم‌های پوست و حتی محصولات آرایشی نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است

کاکائو چه طعمی دارد؟

کاکائو خام مملو از پالپ شیرین و مغذی و دانه‌هایی به طول یک اینچ است که به دانه‌های کاکائو معروف هستند. به طور کلی کاکائو طعمی تلخ و خاکی دارد و مانند شکلات تلخ شیرین نشده است و بافتی ترد مانند دانه قهوه دارد.

فروش انواع قهوه در خریدهام

https://kharidham.ir

زمان مطالعه : 1 دقیقه
تاریخ انتشار : 16 فروردین 1403تعداد بازدید : 0نویسنده : دسته بندی : خریدهام, درباره ی قهوه عربیکا, قهوه عربیکا, وبلاگ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان