قهوه تک خاستگاه چیست

فروش انواع قهوه در خریدهام https://kharidham.ir

مقدمه

قهوه تک خاستگاه (تک منشا) یا سینگل اوریجین نوعی از قهوه است که در یک منطقه خاص رشد می‌کند. بنابراین، این قهوه را می‌توان تا یک مزرعه، کشاورز، تولیدکننده، محصول، منطقه و یا کشور خاص ردیابی کرد

قهوه سینگل اورجین یا تک خاستگاه یعنی قهوه‌ای که از یک منطقه واحد تهیه شده است. با این همه هر چه دقیق‌تر و با جزییات بیشتری به این قضیه نگاه کنیم با جنبه‌های بیشتری از این قضیه روبرو می‌شویم:

در ادامه با خریدهام همراه باشید

قهوه سینگل اوریجین (تک خاستگاه) تک مزرعه یا تک ملک: معنی این ها چیست؟

قهوه سینگل اورجین (Single Origin) به قهوه‌ای گفته می‌شود که تمام دانه‌های آن از یک منطقه، مزرعه، یا حتی یک بخش خاص از مزرعه در یک کشور به دست آمده باشند. این تمرکز بر منشأ واحد به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که طعم‌ها، عطرها و ویژگی‌های منحصر به فرد هر منطقه را تجربه کند.

قهوه‌های سینگل اورجین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، معمولاً در میان علاقه‌مندان به قهوه و کافه‌های تخصصی قهوه محبوب هستند. این نوع قهوه اغلب دارای اطلاعات دقیقی در مورد منطقه کشت، ارتفاع، نوع بوته قهوه، روش برداشت و روش فرآوری است. این اطلاعات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به تجربه‌ی نوشیدن قهوه نزدیک شوند و ارتباط عمیق‌تری با محصول احساس کنند.

تقاضای رو به رشد برای قهوه تک خاستگاه از سوی مصرف کنندگان قهوه موج سوم، این صنعت را به سمت استاندارد های بالاتری هدایت می ­کند. با ردیابی دانه های قهوه به پرورش دهنده آنها، می­ توانید تأیید کنید که آنها پایدار و ارگانیک هستند و همچنین تجارت منصفانه ای دارند. خرید قهوه سینگل اوریجین کشاورزان کوچک را تقویت می‌کند و این امکان را به مشتریان شما می دهد که با منطقه و فرهنگی که نوشیدنی قهوه آنها را ساخته‌ درگیر شوند

قهوه ترکیبی(Coffee Blend) چیست؟

قهوه ترکیبی یا بلند از ترکیب قهوه‌های تک خاستگاه مختلف به دست می‌آید. هدف از تهیه قهوه های ترکیبی دو چیز است:

تکمیل و بهبود عطر و طعم قهوه های سینگل اوریجین
رسیدن به قهوه متناسب با ذائقه مشتری
نمونه قهوه های ترکیبی

دانه قهوه لاوازا کرما گوستو فورته

دانه های این قهوه ترکیبی از دانه‌های عربیکا و ربوستا می‌باشد. خاستگاه قهوه های این ترکیب آفریقا و شرق آسیا است .

دانه قهوه مولیناری کوالیتا پلاتینو

دانه‌های این قهوه ترکیبی ازعربیکا و ربوستا می‌باشد. نسبت ربوستا به عربیکا در این مدل بیشتر است. غلظت و تلخی این قهوه زیاد است.

قهوه پرفکت بلند رستری فنجونت

این قهوه ترکیب 70 درصد عربیکا پرو و 30 درصد ربوستا ویتنام است.

بهترین خاستگاه های قهوه سینگل اوریجین

کشورهایی که در ادامه آمده را می توان به عنوان بهترین خاستگاه های قهوه سینگل اوریجین قلمداد کرد:

کلمبیا
در کشور کلمبیا غالباً دانهٔ قهوه عربیکا با بادی متوسط، نوت های طعمی شکلات، کارامل، توت ها، مرکبات و ادویه ای کشت می شود.

کنیا
قهوه کنیا را بیشتر دانه های عربیکا تشکیل داده و اسیدیتهٔ بالا، بادی سنگین و طعم های گُلی دارد.

اتیوپی
یکی از خاستگاه های مورد علاقهٔ قهوه نوشان، اتیوپی است، چرا که قهوه این کشور از نظر اسیدیته و بادی بسیار متعادل بوده و با روش طبیعی که منجر به ایجاد نوت های میوه ای می شود، فرآوری می شوند.

برزیل
کشور برزیل سهمی معادل ۴۰ درصد از تولید کل قهوه در جهان را داراست. در حدود ۷۰ درصد از قهوه تولیدی برزیل را دانهٔ عربیکا با طعم شیرین و نوت های شکلاتی، آجیلی و مرکبات تشکیل داده است. قهوه برزیل به دلیل بادی خوشایند و اسیدیتهٔ پایین از محبوبیت زیادی برخوردار است.

پرو، گواتمالا، تانزانیا و نیکاراگوئه از دیگر کشورهای مشهور در زمینهٔ قهوه سینگل اوریجین هستند

مشخصات قهوه تک خواستگاه

اطلاعاتی که قهوه سینگل اورجینال به ما می دهد شامل موارد زیر است:

کشور: قهوه تک ‌خاستگاه در یک کشور یا منطقه خاصی تولید می شود. پس باید مشخص باشد که متعلق به کجا می باشد. مانند قهوه کلمبیا، برزیل، … .
تک مزرعه: همان‌طور که از نامش پیدا است، یعنی قهوه ‌ای که از یک مزرعه به صورت جداگانه به دست می‌آید. درنتیجه قهوه ای کاملا یکدست و با کیفیت عالی به بازار عرضه می شود.
تک مشارکتی: تولید قهوه در این روش به این صورت است که محصول هر کشاورز در تک مزرعه ‌اش کم است. به همین دلیل تعاونی آن منطقه این محصول ‌ها را با هم پردازش کرده تا قهوه تک خاستگاه به مقدار بیشتری تولید کند. البته این تعاونی ‌ها معمولا برای حفظ کیفیت محصول خود نظارت‌ های سخت‌گیرانه ‌ای هنگام تولید و برداشت محصول انجام می‌دهند.
میکرولات: قهوه‌هایی که از قطعه کوچکی از یک مزرعه به دست آیند، جز این دسته قرار می‌گیرند. این نوع قهوه که در مقیاس‌های خیلی کوچک تولید می‌شود، قیمتی بالاتر و کیفیتی بی‌نظیر را دارا هستند.

تک مشارکتی

در بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای آفریقایی، کشاورزانی هستند که از هر محصول فقط چند کیسه قهوه تولید می‌کنند. محصول آن‌ها ممکن است از چند درخت قهوه در باغ‌شان بیشتر نباشد. در این موارد، تعاونی‌های محلی ممکن است تمام قهوه‌ها را با هم جمع کند تا مقدار بیشتری قهوه تک خاستگاه از کار کشاورزان جمع‌آوری شود. برخی از تعاونی‌ها شرایط سختگیرانه‌ای در ارزیابی کیفیت دارند و روش‌های تولید و برداشت را تنظیم کرده و تحت نظر دارند

نحوه ی دم آوری قهوه سینگل اورجین به چه صورت است؟

برای دم آوری قهوه سینگل اورجین، ابتدا باید قهوه را در قهوه‌ جوش یا دستگاه قهوه‌ ساز ریخت و آن را با آب جوش ترکیب کرد. سپس قهوه را به مدت 3-4 دقیقه بگذارید تا بخار آب به داخل قهوه نفوذ کند و عطر و طعم قهوه بهتر بیان شود. دما و حرارت در این مرحله نباید زیاد باشد. زیرا باعث می شود قهوه بسوزد و عطر خوبی نداشته باشد. پس از گذشت این مدت، قهوه را از حرارت بکشید و آن را برای 1-2 دقیقه در حالت استراحت بگذارید تا روغن‌ های موجود در قهوه به سطح بالای قهوه جمع شوند. سپس با استفاده از فنجان یا لیوان مناسب، قهوه را سرو کنید. توصیه می‌ شود قهوه سینگل اورجین را در لیوان یا فنجان‌های شفاف سرو کنید تا عطر و طعم قهوه بهتر به نمایش درآید

فروش انواع قهوه در خریدهام

https://kharidham.ir

فروش انواع قهوه در خریدهام
https://kharidham.ir

قهوه تک خاستگاه در موج سوم

در موج سوم قهوه، افراد به دنبال درک عمیق‌تری از مشخصات عطری و طعمی قهوه هستند، به همین دلیل قهوه‌های تک‌ خاستگاه در این موج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بسیار پرطرفدار‌اند.

در این موج، علاقه افراد به قهوه‌های اسپشیالیتی تحت تاثیر کافه‌های تخصصی قرار گرفته و روش‌های دم‌آوری جایگزین مانند پوراور و ایروپرس را ارائه می‌دهند که این روش‌ها نت‌های ظریف موجود در دانه‌های قهوه سینگل اوریجین را برجسته می‌کنند و با توجه به گسترش صنعت قهوه و تمایل باریستاها به آزمایش مداوم و نوآوری، هر بار تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای دوستداران قهوه ایجاد می‌کنند.

اکنون که با قهوه تک خاستگاه و ویژگی‌های آن آشنا شدید، سفارش یک فنجان با کیفیت و لذیذ برایتان راحت‌تر خواهد بود و حتی می‌توانید از طریق فنجان قهوه بفهمید که هر کدام از قهوه‌ها چه بو و طعمی دارند

بهترین قهوه تک خاستگاه

به طور واضح نمی‌توان گفت قهوه تک‌خاستگاه بهتر است یا قهوه‌های ترکیبی چرا که قهوه با کیفیت ممکن است از هر منطقه‌ای کشت شده باشد و به هر دو صورت تک خاستگاه یا ترکیبی عرضه شود. مشخص بودن منشأ دقیق قهوه تک‌خاستگاه جهت ردیابی آن به بهبود پایداری و تجارت عادلانه کمک می‌کند. هیچ معیار و مقیاس معتبری برای مشخصات طعم بهترین قهوه تک خاستگاه وجود ندارد و تشخیص آن بر اساس علاقه و سلیقه شخصی است.

فروش انواع قهوه در خریدهام

https://kharidham.ir

زمان مطالعه : 1 دقیقه
تاریخ انتشار : 13 فروردین 1403تعداد بازدید : 0نویسنده : دسته بندی : خریدهام, فروش قهوه, قهوه عربیکا, وبلاگ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان